close x
download

Brochure

Enter Your Info Below And We Will Send
You The Brochure To Your Inbox!

Thank you!
Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Talare

”Försäljning finns inte ens på 10 topplistan över framtidsjobb”

2017-08-18

I en kunskapsbaserad ekonomi blir överlägset tänkande viktigare än överlägsen produktion och drift. I ett sådant samhälle blir säljaren en nyckelspelare men också en bristvara vilket leder till att vi nu bevittnar ett formligt krig om talangerna. En av de personer som vet mest om hur man attraherar och rekryterar framtidens talanger inom försäljning är Ulrica Ekeroth, vd på SalesOnly som på The Sales Conference föreläser om ”Hur man vinner slaget om framtidens talanger”. Vi fick en intervju med Ulrica.

Du föreläser för tredje året i rad på The Sales Conference, vad kan vi förvänta oss i år?

- Förra året pratade jag om generationen ”Millennials” och hur de ser på yrket försäljning. En studie vi genomförde tillsammans med ProSales Institute och som visade på en hel del häpnadsväckande saker. Jag har alltid varit utvecklingsorienterad och älskar att lära mig nya saker för att förstå hur vi kan göra saker bättre. Då behövs studier och analyser. I år är mitt mål att dela med mig av mina erfarenheter kring talangförsörjning och hur vi bör tänka för att attrahera och rekrytera rätt talanger inom försäljning. En utmaning som vi stöter på mer och mer och som klättrar allt högre på den strategiska agendan. Så medvetenheten finns. Men få har svaret på frågan om HUR man ska göra. För oss som har förmånen att möta så många bolag och människor dagligen hinner samla på oss en del erfarenheter kring ”what works” och typiska utmaningar man borde kunna undvika. Detta vill jag dela med mig av och ge publiken en och annan ”aha-upplevelse”, säger Ulrica Ekeroth.

 

Kan du berätta lite om dig själv?

- Jag är en relativt ovanlig blandning av HR och sälj. I grunden är jag en beteendevetare som alltid roats av att skapa och driva affärsvärde. Sedan jag började arbeta vid 13 års ålder har jag strävat efter att göra saker bättre! Att hitta bästa sättet att använda resurser och skapa en lönsam och kul verksamhet på. De senaste dryga 15 åren har jag specialiserat mig inom området ”Attrahera/Rekrytera/Utveckla” människor i min egen och/eller andras verksamheter. Jag har arbetat med alla typer av bolag och roller och under åren har jag rekryterat oräkneligt antal säljare och säljchefer. 2010 hade jag förmånen att få vara med och starta SalesOnly inom Wise Group koncernen. Vi såg då en nisch på marknaden där alla verksamhetsledare ständigt hade ont i magen och vi som rekryteringskonsulter aldrig riktigt fick leverera med kvalitet. Det krävdes något annat för att rekrytera och skapa framgångsrika säljorganisationer. Idag är jag ytterst ansvarig för att driva och utveckla vår verksamhet i Sverige, Danmark och Finland till fortsatta framgångar, säger Ulrica stolt.

 

Vad skulle du säga är de största utmaningarna för en försäljningschef eller ledare idag?

- En försäljningschef/vd idag har många olika utmaningar. Alla hänger de ihop med de förflyttningar som alla säljorganisationer idag måste göra för att fortsätta vara relevanta för sina kunder. En del av detta hänger ihop med att göra en genomlysning av den kompetens man har i befintlig verksamhet och förstå vilka som är rätt kandidater och hur man når dem. Efterfrågan på duktiga säljare fortsätter att vara hög samtidigt som många kommande talanger inte ser en karriär inom försäljning som en alternativ karriärväg. Försäljning finns inte ens på 10-topplistan över framtidsjobb, vilket är en utmaning fortsätter Ulrica.

 

Avslutningsvis, kan du ge några råd eller tips om hur en försäljningschef kan utveckla sin försäljning inför framtiden?

- Jag skulle ge dessa övergripande förslag:

  • Se till att du har en tydlig riktning och struktur på hur säljorganisationen ska se ut och vilka beteenden/erfarenheter som kommer att vara avgörande framöver.
  • Tänk långsiktigt – vad kommer krävas som 5 år, inte vad som krävdes förra veckan!
  • Se över ert EVP (Employee Value Proposition) kopplat till de personer ni vill attrahera
  • Börja kommunicera med rätt typ av personer på rätt sätt och vilka plattformar som lämpar sig bäst.
...
Senaste inlägg