close x
download

Brochure

Enter Your Info Below And We Will Send
You The Brochure To Your Inbox!

Thank you!
Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Talare

”Sociala medier is the shit eftersom det är den ultimata källan till bekräftelse”

2017-09-27

Varje vecka tar hon fram sin kamera, filmar sig själv och vloggar inför närmare än halv miljon följare. 23-åriga youtube-stjärnan Clara Henry har minst sagt haft en raketkarriär med stora jobb som programledare för Melodifestivalen, författare och radiopratare i P3 och Sommar i P1. Hur har hon lyckats och vad kan vi som jobbar med försäljning lära av en av Nordens mest inflytelserika personer? Vi fick en intervju med Clara som den 14e november föreläser på Nordens största framtidskonferens om försäljning – The Sales Conference.

- Jag har hamnat där jag är idag av den ashärliga kombinationen slump + hårt arbete. Av en ren tillfällighet gjorde jag en video 2011 som blev viral och bestämde mig för att lägga ner en massa hårt arbete på att fortsätta göra videos för att kunna behålla den där virala publiken. Vilket funkade! Hur jag sedan fick möjligheten att göra stora jobb, som Melodifestivalen eller eget radioprogram i P3 eller Sommar i P1, har jag ingen bra förklaring på. Förhoppningsvis är jag så bra på att prata med mikrofoner och kameror att public service bara inte kan motstå mig. He he, inleder Clara Henry vårt samtal.

Vad tror du är anledningen till att sociala medier och vloggar blivit så populära? 

- Jag tror att sociala medier blivit the shit eftersom det är den ultimata källan till bekräftelse. Det känns inte så konstigt. Vloggar är dessutom ett sätt att få följa framgångsrika människor med spännande liv, som reser eller köper coola dyra prylar eller testar hur en egentligen ser ut med 100 lager mascara på. På samma sätt som en kan följa en TV-serie, eller vara ett hängivet fan av en artist, kan en följa en vloggare fast ÄNNU närmare. En blir kompis med dem en följer. Det tror jag också är en av nycklarna för att både få följare, och behålla dem. Att vara intressant eller rolig eller göra underhållande saker, men att dessutom vara så genuint nära din publik som möjligt.

Du har med dina vloggar lyckats fånga en yngre generation som ofta beskrivs som lata, otåliga och bortskämda. Vad tycker du är viktigt om man vill nå denna målgrupp?

- För att använda ett uttryck som unga själva fattar: en måste vara ”down with the kids”. Jag är det här konstiga mellantinget - folk som jobbar med marketing tycker att jag är ung medan de som följer mig tycker jag är medelålders - men när jag skrev min bok om mens för unga så hade ingen läst den om jag fortsatt på det torra, biologiska spåret som alla tidigare böcker om mens var skrivna på. Det får inte handla om äggstockar och östrogen, det måste handla om något som de unga kan relatera till, som jobbig mensvärk och sexistiska puckon till klasskompisar. Jag tror att det går att applicera i allra högsta grad när det gäller marknadsföring också. Förstå vad unga gillar, hur de gillar saker och hur de kommunicerar kring ämnet. Och så börjar du tänka så själv. Fast du måste mena det. Om du bara går omkring och säger "yolo swag" och dabbar kommer de unga bara tänka att du är både stenålders och o-cool som gör dig lustig över ung kultur.​

Kan du ge något tips på hur man bör tänka om man vill jobba med en influencer? 

- Det finns oändligt många tips, men mitt främsta är att om du vill jobba med en influencer, ge hen makten och lita på hen! Vi har varken gått på säljkonferenser eller har PR-utbildningar i ryggen, men vi vet exakt vad våra tittare gillar och ogillar. Vi gör videos för dem och de har ett förtroende för oss. Vi måste få lov att ha full kreativ kontroll, och det blir alltid allra bäst så, både för företaget, för influencern och för publiken.

Varmt välkommen till The Sales Conference 14 november, vi ser fram emot att inspireras av dig!

- Tack, jag har haft ett uppehåll med föreläsningar under tid så det ska bli riktigt kul att få vara med och prata inför en så stor publik som på The Sales Conference!

 
...
Senaste inlägg